9-10 ans




4A TAFELDECORATIE


Beginsituatie:De leerkracht bezorgde de kinderen op maat gezaagde plankjes.
De kinderen schuurden de plankjes af en geven ze een witte grondverflaag.
De kinderen boorden zelf gaatjes op zelf afgemeten plaatsen en draaiden er zelfstandig vijzen in met handboormachine.
De leerlingen bezochten het museum.
https://picasaweb.google.com/coloreuropevba/BEZOEKRAVEELMUSEUM#
De belangrijkste kenmerken van Raveels werk (zowel etsen als schilderijen) werd belicht.

Inleiding – opwarming:
In de klas hangen verschillende reproducties van Raveels werken.
Kinderen kijken aandachtig en bepalen welk kunstwerk ze zullen kopiëren.
De aandacht wordt gevestigd op de dieren die Raveel in zijn kunstwerken gebruikt.

Lesverloop:
DEEL A:
1) TEKENEN/KOPIEREN à la Raveel
2) SCHILDEREN/KOPIEREN à la Raveel
  • Op een ander tekenblaadje van 10 cm op 10 cm nemen de kinderen hetzelfde kunstwerk als hierboven over maar met schoolverf en fijne verfborstels.

DEEL B:
  • De leerlingen kiezen elk een ander dier om centraal te stellen in hun kunstwerkje à la Raveel.
1) TEKENEN/CREEREN à la Raveel:
  • De leerkracht legt de manier van werken uit:
-      Dier staat centraal op het werkje.
-      Gekleurd vierkant staat half achter het dier
-      Lichaamsdelen van het dier buiten het vierkant worden gekleurd, lichaamsdelen binnen het vierkant blijven wit.
 
  • De leerlingen kiezen een aangepaste achtergrond à la Raveel.
2) ETSEN à la Raveel:
  • De leerkracht verwijst nog eens naar de etsen van Raveel en de gebruikte technieken.
  • De leerlingen maken een “kopie” van hun bovenvermelde werk maar enkel gebruikmakend van zwarte stiften.

DEEL C:
GEDICHTEN à la Raveel met thema “mijn dier”
Vertrekkende vanuit het bestaande gedicht  herwerken de kinderen het gedicht m.b.t. hun dier.
Het gedicht wordt geschreven op een tekenblaadje van 10 cm op 10 cm.

4A   KARRETJE OM NAAR DE HEMEL TE KIJKEN


Beginsituatie:De leerlingen gaven een doos een witte grondlaag.

Inleiding – opwarming:
In de klas hangen verschillende reproducties van Raveels werk "karretje om de hemel te vervoeren".
De kenmerken van het kunstwerk worden besproken.

Lesverloop:
De leerlingen geven hun eigeninterpretatie van het karretje.
https://picasaweb.google.com/coloreuropevba/9AnsUnPanierCommeRaveel#