LINK: PHOTOS Enfants
LES ENFANTS DE 2 - 3 ANS:
LES ENFANTS DE 4 - 5 ANS:
1 . Recherche dans la classe d’ information.
-Recherche d’ indentité et d’information de Raveel sur l’ordinateur et regarde des peintures de l’artiste et sa photo.
2 Chercher à une peinture inspirant pour les élèves.
3. Les enfants font leur création
- desssiner le portrait des élèves sur le bois
- découper les portraits de tous les élèves
4. Les enfants peignent des bandes avec un rouleau.
5.La présentation
LES ENFANTS DE 6 - 7 ANS:
1A
We hebben er al enige tijd naar uitgekeken.
Maandag zagen we op het digibord enkele beeldfragmenten over kindjes die naar een museum gaan. We kregen daar een grandioos idee dat we vandaag zelf uitvoerden.
Op 3 bierkaartjes hadden we onze eigen 'groen' , 'paars' en 'oranje' gemengd.
Dat leverde een mooie zoektocht op; we gingen namelijk met de kaartjes in de hand op zoek naar een schilderij waarin 'ons' kleur te vinden was. Kijk maar mee op de foto's om ons te zien!
Vanaf nu laten we ons inspireren tot onze eigen Raveelcreatie: we houden jullie op de hoogte!
Klik HIER om foto's te zien.
1/2C
LES ENFANTS DE 7 - 8 ANS:
LES ENFANTS DE 8 - 9 ANS:
Art dans le jardin: projet Roger Raveel (artiste de peintre), 3ième et 4ième année.
Gijzelbrechtegem, Belgique, Madame Helena van Raes - COMENIUS
- Recherche dans la classe d’infomatique
- Chercher d’information de Roger Raveel.
- Chercher des peintures sur l’internet et dans des livres.
- Choisir une peinture de Raveel comme inspiration pour ses propres peintures.
- Visiter la musée de Raveel dans son village.
- Regarder les peintures de Raveel.
- Donner une opinion sur les peintures.
- Chercher des caractéristiques de Raveel.
- Les enfants font leur créations.
- Dans des groupes de 3 ou 4 enfants, ils essaient de dessiner une peinture avec des idées de Raveel.
- La peinture sur bois
4. La présentation
4A TAFELDECORATIE
Beginsituatie:De leerkracht bezorgde de kinderen op maat gezaagde plankjes.
De kinderen schuurden de plankjes af en geven ze een witte grondverflaag.
De kinderen boorden zelf gaatjes op zelf afgemeten plaatsen en draaiden er zelfstandig vijzen in met handboormachine.
De leerlingen bezochten het museum.
https://picasaweb.google.com/coloreuropevba/BEZOEKRAVEELMUSEUM#
De belangrijkste kenmerken van Raveels werk (zowel etsen als schilderijen) werd belicht.
De belangrijkste kenmerken van Raveels werk (zowel etsen als schilderijen) werd belicht.
Inleiding – opwarming:
In de klas hangen verschillende reproducties van Raveels werken.
Kinderen kijken aandachtig en bepalen welk kunstwerk ze zullen kopiëren.
De aandacht wordt gevestigd op de dieren die Raveel in zijn kunstwerken gebruikt.
Lesverloop:
DEEL A:
1) TEKENEN/KOPIEREN à la Raveel
- Op een tekenblaadje van 10 cm op 10 cm nemen de kinderen een kunstwerk van Raveel zo getrouw mogelijk over met kleurstiften of met kleurpotloden.
https://picasaweb.google.com/coloreuropevba/9AnsTekeningTafeldecoratie#
2) SCHILDEREN/KOPIEREN à la Raveel
- Op een ander tekenblaadje van 10 cm op 10 cm nemen de kinderen hetzelfde kunstwerk als hierboven over maar met schoolverf en fijne verfborstels.
DEEL B:
- De leerlingen kiezen elk een ander dier om centraal te stellen in hun kunstwerkje à la Raveel.
1) TEKENEN/CREEREN à la Raveel:
- De leerkracht legt de manier van werken uit:
- Dier staat centraal op het werkje.
- Gekleurd vierkant staat half achter het dier
- Lichaamsdelen van het dier buiten het vierkant worden gekleurd, lichaamsdelen binnen het vierkant blijven wit.
- De leerlingen kiezen een aangepaste achtergrond à la Raveel.
2) ETSEN à la Raveel:
- De leerkracht verwijst nog eens naar de etsen van Raveel en de gebruikte technieken.
- De leerlingen maken een “kopie” van hun bovenvermelde werk maar enkel gebruikmakend van zwarte stiften.
DEEL C:
GEDICHTEN à la Raveel met thema “mijn dier”
Vertrekkende vanuit het bestaande gedicht herwerken de kinderen het gedicht m.b.t. hun dier.
Het gedicht wordt geschreven op een tekenblaadje van 10 cm op 10 cm.
Inleiding – opwarming:
In de klas hangen verschillende reproducties van Raveels werk "karretje om de hemel te vervoeren".
De kenmerken van het kunstwerk worden besproken.
Lesverloop:
De leerlingen geven hun eigeninterpretatie van het karretje.https://picasaweb.google.com/coloreuropevba/9AnsUnPanierCommeRaveel#
LES ENFANTS DE 10 - 11 ANS:
LES ENFANTS DE 11 - 12 ANS:
- Recherche dans la classe d’informatique.
- Recherche d’identité et d’information de Raveel.
- Récherche des peintures de Raveel
- Recherche d’information des peintures de l’artiste.
- Choisir une peinture pour travailler
-Nous cherchons à l’adresse de Web de la musée de Raveel des peintures en nous choisissons ensemble une peinture. (www.rogerraveelmuseum.be)
- Nous pensons à des techniques différentes por réaliser nos idées.
- Les enfants font leur création.
- La présentation